Holenderski numer BSN – czym jest?

Numer BSN jest indywidualnym ciągiem dziewięciu cyfr, który umożliwia w Holandii przeprowadzenie identyfikacji w urzędach skarbowych. W 2007 roku zastąpił numer SOFI. O tym, jak go uzyskać i jakie zalety płyną z jego uzyskania, dowiesz się z poniższego artykułu.

Jak uzyskać numer BSN?

Dzięki niemu możliwe jest podjęcie legalnej pracy oraz otworzenie konta bankowego. Holenderski numer BSN umożliwia również rozliczenie się z podatku dochodowego oraz uzyskanie ubezpieczenia zdrowotnego. Inaczej mówiąc, numer ten ułatwia codzienne funkcjonowanie w holenderskiej społeczności. Osoby, które pracują sezonowo i przebywają w Niderlandach krótko, mogą otrzymać numer BSN od razu. Dla pracowników, którzy zamierzają zostać w tym kraju dłużej konieczne jest wskazanie adresu zameldowania. W takiej sytuacji numer otrzymuje się podczas pierwszego meldunku. Niestety takie rozwiązanie sprawia, że z reguły znacznie dłużej czeka się na dokumenty. W niektórych przypadkach może to trwać nawet kilka tygodni. Warto zwrócić uwagę na fakt, że agencje, które pośredniczą w zatrudnianiu pracowników często oferują swoją pomoc przy załatwianiu numeru BSN.

Nie inaczej jest w przypadku planowanego rozpoczęcia prowadzenia własnego biznesu w Holandii – kluczowe będzie posiadanie adresu jego siedziby. Nie oznacza to jednak, że koniecznym będzie w tym celu wynajem biura. Aby ograniczyć koszta można rozważyć skorzystanie z usług wirtualnego adresu. Oznacza to, że w ramach miesięcznej subskrypcji zyskamy nie tylko adres dla biznesu, ale także obsługę sekretarską, dostęp do tłumaczy i sal konferencyjnych. Możliwości jest znacznie więcej, a to wszystko za dużo niższe kwoty. Zgłaszając się do wirtualnego biura, zyskuje się także pomoc w kompletacji dokumentacji, niezbędnych do uzyskania BSN.

Koszt uzyskania numeru BSN

Należy jednak pamiętać, że cały proces nie jest skomplikowany i nawet mało doświadczona osoba powinna sobie z tym poradzić bez większych problemów. Dlatego jak najbardziej można próbować uzyskać go samodzielnie. Prośba musi być skierowana do urzędu gminy, który jest właściwy dla miejsca zameldowania. Rejestrację na spotkanie z właściwym urzędnikiem można wykonać telefonicznie lub przez stronę internetową. Przedstawić trzeba także aktualny dokument tożsamości, czyli dowód osobisty lub paszport. Niezbędne jest również okazanie dokumentu, który potwierdza prawo do zajmowania lokalu. Musi on znajdować się pod adresem zadeklarowanym we wniosku jako miejsce pobytu. Dobrze mieć na uwadze fakt, że nie trzeba nic płacić za dokument. Raz wydany numer BSN jest ważny dożywotnio, a powtórne otrzymanie numeru jest niestety dosyć problematyczne. Dlatego oryginał powinien być trzymany w bezpiecznym miejscu, a wszystkie sprawy w urzędzie lepiej załatwiać przy użyciu kserokopii.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

nine + eleven =