Transport i motoryzacja

Rozrząd w naszym samochodzie – wskazówki eksploatacyjne

Zestaw rozrzadu - Motoszef.pl

Rozrząd to jeden z najważniejszych elementów samochodu. Jego niewłaściwa eksploatacja może doprowadzić kierowcę do poważnych problemów – uszkodzenie tego elementu skutkuje bowiem nierzadko koniecznością wykonania remontu silnika.

Czym tak naprawdę jest rozrząd? To mechanizm, który napędza silnik, a co za tym idzie, całe auto. Reguluje jego pracę i zapobiega poważnym kłopotom, które niechybnie zdarzyłyby się, gdyby zawory silnika napotkały na tłoki. A tak właśnie dzieje się, gdy rozrząd ulega zerwaniu.

Zestaw rozrządu – Budowa

Najistotniejsza część mechanizmu to oczywiście pasek lub łańcuch. Ale na końcowy sukces, czyli prawidłową pracę całości, składają się także inne elementy. Wymieniając mechanizm, należy zazwyczaj wziąć pod uwagę wszystkie. Mamy tu zatem dodatkowo rolki prowadzące oraz śruby montażowe. W skład zestawu trzeba także z reguły zaliczyć pompę wody, choć teoretycznie nie stanowi ona składnika mechanizmu. Jej ewentualny demontaż wymaga jednak rozebrania rozrządu, stąd oba elementy wymienia się w większości przypadków równolegle.

Problem z rozrządem jest taki, że ciężko ocenić jego stan – tyczy się to zwłaszcza samochodów używanych nieznanego pochodzenia. Dlatego podstawowym celem każdego nabywcy takiego auta powinna być zmiana mechanizmu. Wymiana rozrządu wymaga bardzo dużej precyzji, stąd też nie należy do najtańszych zabiegów mechanicznych. Im prostszy układ, tym niższa cena. Przykładowo, we Fiacie Panda, proces taki nie powinien kosztować więcej niż 200-300 zł. Ale już w Fordzie Mondeo cena usługi może wzrosnąć do ok. 500-600 zł. Dodatkowo, kierowcy samochodów z dieslem mają z reguły gorzej – koszt wymiany rozrządu jest w ich przypadku wyższy, niż ma to miejsce z autami, napędzanymi silnikiem benzynowym.

Mechanizmy rozrządu dzielimy na paskowy i łańcuchowy. Ten drugi jest znacznie trwalszy i sytuacje awarii są względnie rzadkie. Niemniej, zdarzają się przypadki poluzowania łańcucha, a koszt takiej naprawy jest wówczas znacznie wyższy, niż wymiana paska. Mechanizmy paskowe niestety są o wiele bardziej narażone na niezapowiedziane awarie. Rozwiązaniem jest sumienna i regularna eksploatacja tego elementu.

Jak często wymieniać rozrząd?

Zależy od wskazówek producenta. Czasem zalecana jest zmiana już co 50 tys. km. Niekiedy, jak w Oplu Astrze do tej sumy można w teorii dodać nawet kolejne 100 tys. Warto jednak z rozwagą podchodzić do tych zaleceń i wymieniać rozrząd jeszcze częściej. Na koniec, trzeba pamiętać, że pasek to najczęściej psujący się element mechanizmu. Ale jeśli rozrząd daje znać osobie, wymaga wymiany rolek – to czas najwyższy, aby nie bawić się w detale. Lepiej wówczas zmienić cały układ.

Udostępnij